روش های سنجش و ارزشیابی آموزشی
درباره این دوره
روش های سنجش و ارزشیابی آموزشی
ارزشیابی به یک فرایند نظام مند (سیستماتیک) برای جمع آوری، تحلیل و تفسیر اطلاعات گفته می شود. همانطور که از تعریف ارزشیابی پیداست ارزشیابی یک فرایند است فرایندی که از طریق آن میزان تحقق اهداف ارزیابی می شوند. از این تعریف در می یابیم که ارزشیابی به عنوان هدف نیست وفرایند آموزش را تحت تأثیر قرار دهد. ارزشیابی با واژه هایی چون آزمودن، سنجش، اندازه گیری تفاوت دارد. اندازه گیری شامل سنجش و آزمودن است وخود اندازه گیری جزئی از ارزشیابی به شمار می رود.
بسیاری از استاتید تصور می کنند که ارزشیابی از پیشرفت تحصیلی تنها به منظور ارتقای شاگرد صورت می گیرد، در حالی که هدف ارزشیابی به مراتب گسترده تر و مهم تر از چنین مفهومی است.
ارزشیابی از یک سو باید وسیله ی تشخیص باشد، یعنی از جهاتی قادر باشد ازمیزان فعالیتهای شاگردان درطول یادگیری واز میزان آموخته ها، پیشرفت و عقب ماندگی آنان اطلاعاتی معتبر به دست دهد و نیز بتواند آگاهی های لازم را از قدرت و ضعف روش تدریس معلم، ارزشمند و صریح بودن هدف های آموزشی و اعتبار محتوا در اختیار بگذارد. از سوی دیگر، ارزشیابی باید وسیله ی پیش بینی باشد، یعنی نشان دهد که شاگرد در چه زمینه ای قادر است موفقیت بیشتری کسب کند و در چه جنبه هایی توان پیشرفت ندارد.
سرفصلهای دوره روش های سنجش و ارزشیابی آموزشی
- معرفی اصطلاحات مهم حوزه سنجش و اندازه گیری
- انواع شیوه های ارزشیابی
- انواع آزمون
- تعیین ضریب سختی و دشواری
- تعیین روایی و پایایی سوالات
مدرس:
خانم دکتر عاطفه صرافان
( دکترای تخصصی بهداشت موادغذایی )
جهت کسب اطلاع بیشتر میتوانید از طریق لینک زیر با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید:
اساتید دوره
دکتر عاطفه صرافان
عاطفه صرافان صادقی مدیر گروه علوم صنایع غذایی مرکز آموزش عالی علوم پزشکی وارستگان و مسئول مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی (EDC) مرکز نیز هستم.
علاوه بر آموزش دروس تخصصی در حیطه موادغذایی علاقه زیادی به پژوهش در موضوعات مربوط به ایمنی موادغذایی خصوصا طراحی سنسورها جهت شناسایی آلایندهها و استفاده از مواد ضد میکروبی طبیعی به منظور کنترل میکروبهای غذازاد دارم. دروسی که برای دانشجویان گروه تغذیه و سایر گروهها تدریس میکنم اصول و روشهای نگهداری موادغذایی، شیمی تجزیه موادغذایی، بهداشت و مسمومیتهای غذایی و فیزیولوژی میباشند. در کلاسهای درسم بر بهبود و ارتقا مستمر سطح آموزش خود و دستیابی دانشجویانم به سطح دانش و مهارتی که متناسب با بازار کار باشد، تاکید دارم.