بزن تو خال مصاحبه گر

بزن تو خال مصاحبه گر

site-ACE
کسب و کار

بزن تو خال مصاحبه گر

17 ترفند روانشناختی که توی مصاحبه کاری به دادت میرسه

اولش خیلی خفن به نظر می رسن نه؟ اما آخر روز اونام مثل خودت آدم های معمولی هستن؛ مصاحبه گر ها رو میگم 

و این یعنی اونا همون مواردی رو ترجیح میدن که شما و همون خطاهای شناختی شما رو دارن

با این نگاه یه لیست از استراتژی های آسون برای ساختن یه ارتباط خوب با مصاحبه گر برات آماده کردیم تا بتونی مصاحبه کاری موفقی داشته باشی و شانس موفقیت ات رو افزایش بدی. 

1 – رقبات رو بشناس 

یه تحقیق خیلی خفن نشون داده که کاندیداهایی که آخر روز و بعد یه عالمه آدم حفن دیگه مصاحبه شدن از حد انتظار پایین تر رده بندی شدن، در مقابل اونایی که بعد از کاندیداهای معمولی و ضعیف مصاحبه شدن از حد معمول بالاتر ارزیابی شدن

هنوز معلوم نیست که این پدیده یک اتفاق ناهشیارi یا عمدی در کاره  بهرحال اگه این آزادی رو داری که انتخاب کنی چه روزی مصاحبه بشی و کی بیای برای مصاحبه سعی بعد آدم های خیلی ضعیف بیای 

2- چی تنته؟  

تو یه تحقیق، حرفه ای های منابع انسانی یه پرسشنامه پر کردن و معلوم شده رنگ لباستون تو روز مصاحبه مهمه :

 23% گفتن آبی نشون میده  آدمِ کارِ تیمی هستی 

15% نظرشون این بوده که مشکی نشون میده اهل مدیریت و رهبری تیمی

در همین حین 25%  موافقن که  نارنجی بدترین رنگه و نشون میده داری غیر حرفه ای رفتار میکنی 

بقیه رنگا چی میگن:  طوسی منطقی سفید مرتب منظم قهوه ای وابسته و قرمز قدرتمند

 

3- چند سالته عمو ؟

بر طبق نظر نویسنده های کتاب «» مصاحبه گر ها بر اساس سن شون چند دسته ان:

  • بچه رئیس 20 تا 30 سال : تصویر نمونه کارا همراهت باشه، نشون بده آچار فرانسه ای  و بلدی مولتی تسک کار کنی 
  • من مرد تنهای شبم 30 تا 50 سال:  روی خلاقیت ات تاکید کن و بگو چقدر تعادل بین کار و زندگی برات نقش مهمی داره 
  • بچه کُش 50 تا 70: نشون بده خیلی سخت کوشی و برای چیزهایی که بدست آوردن احترام قائلی 
  • خاموش در شب 70 تا 90 سال:  نشون بده به کارای قبلی که انجام دادی متعهد بودی 

4- دستت کجاست ؟ 

نویسنده های کتاب قبلی که گفتم بهتون خیلی روی حرکت دست ها و اینکه چطوری قرارشون میدین تاکید کردن و گفتن نشون دادن کف دستها نشونه خلوص نیت شماست و اگه نوک انگشتاتون رو به بهم بجشبونید نشونه اعتماد به نفسهو در کل کل دست هات رو قایم نکن. با انگشتات ریتم نگیر چون نشون دهنده عجول بودنه دست به سینه ام نشین چون احتمالا داری بهشون میگی خیلی خسته کننده ان. 

خلاصه حواست به دستات باشه

5-نقطه اشتراکتون رو پیدا کن 

بر اساس این فرضیه که قطبهای مشترک همدیگر و جذب میکنند، ما دوست داریم آدم هایی دورو برمون باشن که باهاشون یه نقطه اشتراکی داریم. مثلا اگه میدونی کسی که قراره باهات مصاحبه کنه به کارای خیریه اهمیت میده سعی کن یه خودی نشون بده

6- آفتاب پرست باش 

افراد ناخودآگاه طرز برخورد و زبان بدن کسی که بهشون اعتماد دارن رو تقلید می کنند که توی روانشناسی بهش میگن «اثر آفتاب پرست» . وقتی افراد مقابلمون زبان بدن مشترکی با ما دارن ما ناخودآگاه بیشتر بهشون اعتماد می کنیم. 

پس اگه مصاحبه گرت رو به جلو خم شده و دستاش روی میزه خیلی شیک توام همین کار رو بکن، عمرا اگه بفهمه.

7-خیلی زیر پوستی چاپلوسی کن 

تو یه تحقیق خیلی خفن معلوم شد کسایی که تو مصاحبه خیلی زیر پوستی از مصاحبه گر و سازمان مد نظر تعریف می کنند بدون اینکه خودشون رو خوب جلوه بدن، خیلی احتمالش زیاده که برای کار دعوت بشن 

مخصوصا اونهایی که خودشون رو مشتاق کار کردن نشون میدن و تا جایی که تابلو نباشه از طرف مقابل تعریف کردن. 

8- من خوبم شماها… 

موفقیت تو کار عمدتا مسئله بین همکاری و رقابتِ، اینو یه استاد تجارت و نویسنده ی کتاب  «دوست و دشمن»گفته. این تو مصاحبه شغلی یعنی به مصاحبه گرت نشون بده متفاوتی درحالیکه اعتماد به نفس خوبی داری. اعتماد به نفست وقتی خودشو نشون میده که نبض مصاحبه رو بگیری دستت و از کاراشون تعریف کنی اما متفاوتی چون مصاحبه گرت رو هم تحسین کردی

9-کنتور که نمیندازه، یکم تعریف کن 

حتما ازت می پرسن نقطه ضعفت چیه، در پاسخ ممکنه اولین اقدامت این باشه که یه جواب آبکی و خیلی مثبت در بیاری مثلا خیلی کمالگرام یا خیلی سخت کوشم. اما تحقیقات جدید تو هاروارد نشون داده که حالا خیلی ام فروتنی اثر میذاره بجاش بهتره یه جمله منطقی تر بگی مثلا: تو منظم و مرتب بودن همیشه الکو نیستم. 

تو یه تحقیق دیگه در دانشگاه بروان مشخص شده زیاده گویی بعضی جاها جواب میده مثلا وقتی داره در مورد مسئولیت پذیریت غلو میکنی ، هیچ شواهدی وجود نداره که خلافشو ثابت کنه درنتیجه  تو خیلی بهتر به نظر خواهی اومد البته خواست باید به معرف شغل قبلیت هم باشه که گند ماجرا در نیاد. 

10- بزنید بغل مدیر داره میاد 

تحقیقات نشون میده که شما خیلی شیک و مجلسی میتونی تو موقعیت های کاری خودت رو قدرتمند تر از اونچه هستی نشون بدی. 

تو این تحقیق  (که مشترکا در دانشگاه های نیویورک و کلمبیا انجام شده) وقتی شرکت کننده های از  وقتی که قدرت داشتن و یه عده ای رهبری میکردن نوشتن، توی کار گروهی به عنوان مهره موثر شناخته شدن و همه روشون حساب دیگه ای باز کردن و تاثیر اون حرفا تا دو ر وز هم موندگار بود. همین استراتژی رو می توی توی  مصاحبه کاریت استفاده کنی: قبل اینکه بری داخل مصاحبه یه سری یادداشت در مورد خاطرات رهبری یک تیم بنویس. 

11- اَااا اِااا اووووو 

اگه میخوای باهوش به نظر برسی منوتون نباش. بر اساس یه مقاله خفن اینکه صدات تن خوبی داشته باشه و بتونی هیجانات رو با صدات نشون بدی و خیلی منوتن و یکنواخت حرف نزنی نشون میده هوش هیجانی خوبی داری

12- خنک نباش 

احتمال قبول شدن افراد مضطرب در مصاحبه خیلی کمتره.در یک مطالعه باحال معلوم شد که اگه دست و پات بلرزه خیلی مهم نیست بلکه اضطراب باعث میشه گرم و  دوستانه به نظر نرسی (بلد شه برای پیج) و آروم حرف بزنی. خلاصه اگر آدم گرم و اجتماعی هستی هیچ ایرادی نداره که سر رشته کلام رو بگیری دستت و راجع به مهارت هات حرف بزنی.  

13- آدم روزهای سخت باش

مجله معروف Harvard Business Review تو یه درمورد مصاحبه توصیه کرده کاندیداها از قبل برای سوال های منفی هم خودشون رو آماده کنند. 

تصور کن اخراج شدی میتونی با اعتماد به نفس  بگو منم مثل صدها نفر دیگه در دوران تعدیل شرکت کارم رو از دست دادم اما این موضوع باعث شده تا بتونم روی مهارت های بیشتری تمرکز کنم و توانایی هام رو در حوزه های جدید افزایش بدم. جوابت رو از گذشته به حال بیار و  مکالمه رو توی فضای راحت خودت نگه دار. 

14- عزیزم نیشت رو ببند

نمیگم به طرف اخم کن اما نمیخواد نیشت تا بناگوشت باز بشه. تحقیقات نشون میده برای بعضی آدمها لبخند زدن زیاد ممکنه موفقیت ات رو توی مصاحبه تحت تاثیر قرار بده. 

تو یه تحقیق در دانشگاه لویزیانا، از دانشجوها خواستن تا یک مصاحبه فرضی رو انجام بدن. نتایج نشون داد که بچه هایی که نقش داوطلب مشاغلی مانند  روزنامه نگار، مدیر و دستیار تحقیق  رو داشتن اگه وسط مصاحبه لبخند میزدن تو مصاحبه رد شدن. 

15 – سبزی ها رو بیار غیبت کنیم 

یه پژوهش جدید نشون داده که احتمالا خوش و بش قبل مصاحبه می تونه تو دید مصاحبه گر تاثیر خیلی مثبتی داشته باشه. این تحقیق که نشون داده  افرادی که قبل مصاحبه با مصاحبه گرشون خوش و بش کردن و گرم گرفتن نمره بالاتری بدست آوردن.

16- پیش بسوی فراسوی مرزها

یه آقای خفن در HBR یه مطلبی منتشر کرده که نشون میده مصاحبه گر و مصاحبه شونده اصولا یه متن یکسان رو دنبال میکنند که اون رزومه ی شماست. 

برای همین توضیه میکنه کاندیداها بعد هر سوال بجای اینکه بپرن و جواب بدن  یه مکث کوتاه داشته باشن، از بین حرفای مصاحبه گر کلمات کلیدی رو انتخاب کنند و با همونا بهش جواب بدین. 

از این جمله استفاده کنید: «بزارید درمورد رزومه ام براتون توضیح بدم »  احتمالا نظر  مصاحبه کر رو بخودتون جلب می کنه 

17- چرا من ؟ 

چرا من رو به مصاحبه دعوت کردین؟می تونی این رو از مصاحبه گرت بپرسی ممکنه  سوال عجیبی به نظر برسه اما بر طبق نظر کالدینی روانشناس، این سوال کار میکنه. این و اگه اخر مصاحبه ات بپرسی توجه مصاحبه گر و به نقاط قوت خودت و دلایلی که ازتو خوششون اومده جلب می کنی. 

همه این مطالب منبع علمی باحالی دارن که برای اطلاعات بیشتر میتونی لینک هاشون رو بیشتر بررسی کنی
دقت کن عزیزم!

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • نویسنده
  • قسمت
  • زبان
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه